Home Artykuły Co się najczęściej psuje w kombajnie podczas żniw?
Co się najczęściej psuje w kombajnie podczas żniw?

Co się najczęściej psuje w kombajnie podczas żniw?

0
0

Żniwa to czas wytężonej pracy wielu maszyn i urządzeń rolniczych. Jednak główne zadania na polu należą do kombajnu. Jego szybkość i wydajność pracy ma duże przełożenie na jakość uzyskanych zbiorów, szczególnie podczas kiepskiej pogody. A każda awaria czy usterka to przestój, który przekłada się na straty finansowe.

Oczywiście, nie wszystkie awarie da się przewidzieć czy ich uniknąć, ale od wydajności pracy kombajnu na polu zależy w dużej mierze dobre przygotowanie maszyny do żniw. Co więcej – codziennie, przed każdym wyjazdem w pole należy robić dokładny przegląd maszyny, gdyż nawet po kilku godzinach intensywnej pracy wiele elementów może wymagać oczyszczenia czy usunięcia usterek. Zawsze też warto mieć pod ręką części zapasowe, szczególnie te elementy, które najczęściej się psują. Dzięki temu w razie awarii nie trzeba będzie tracić czasu na wyjazdy do punktu sprzedającego części.

 Najbardziej awaryjne łożyska i pasy napędowe

W kombajnach intensywnie eksploatowanych na polach najczęściej psują się paski napędowe oraz łożyska. Nic w tym dziwnego, jest to spowodowane wysoką intensywnością pracy. Maszyna pracuje długo i przy bardzo dużym zapyleniu. Jeśli dodamy do tego wysokie temperatury panujące podczas żniw, nie trzeba długo czekać, by najbardziej pracujące elementy zużywały się w zastraszającym tempie.

Łożyska przy dużym obciążeniu zużywają się wyjątkowo szybko, ale przy odrobinie chęci i systematyczności czas ich życia i wydajnej pracy można wydłużyć. Trzeba zadbać przede wszystkim o to, by były one zawsze oczyszczone z pyłu, suche oraz były odpowiednio naoliwione. Elementy, które są systematycznie smarowane, sprawniej pracują, dużo wolniej zużywają się, a przy tym minimalizowane jest ryzyko pożaru. A pożar podczas żniw to poważne straty nie tylko w kombajnie, ale również w znajdujących się w pobliżu uprawach. Łożyska trzeba więc czyścić i oliwić codziennie – o żadnej z tych czynności nie można zapomnieć.

Niektórzy rolnicy smarują łożyska nieoczyszczone i pełne kurzu. To błąd – takie działanie może spowodować, że łożyska zużywać się będą jeszcze częściej. A pozorna oszczędność czasu związanego z przygotowaniem maszyny może okazać się zgubna – usterki trzeba będzie naprawiać częściej niż zwykle.

Elektronika to zadanie dla fachowca

Łożyska i paski napędowe to najczęściej problem kombajnów starego typu. W przypadku nowoczesnych maszyn, wręcz naszpikowanych elektroniką, to właśnie ona psuje się w najmniej odpowiednim momencie. Gdy podczas pracy w polu awarii ulegnie system elektroniczny, raczej rolnik sam nie poradzi sobie z jego naprawą. Zwykle konieczna jest wizyta serwisanta, co może znacznie przedłużyć czas postoju i opóźnić prace przy żniwach. Wtedy dobrym rozwiązaniem jest wynajęcie kombajnu, aby na czas naprawy prace nie zostały przerwane. To szczególnie ważne w przypadku żniw podczas kiepskiej pogody, gdy każda godzina pracy ma kolosalne znaczenie.

Autor: Anna Banaszkiewicz