Home Artykuły Nowa sylwetka Zetora
Nowa sylwetka Zetora

Nowa sylwetka Zetora

0
0

Ciągniki od naszych południowych sąsiadów cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. Mimo że w statystykach sprzedaży przoduje New Holland, Zetor od dawna nie opuszcza czołówki najchętniej wybieranych marek traktorów. Teraz nadeszła kolejna okazja, by przyjrzeć mu się uważniej: przygotowywane w ostatnich latach modele o nowym wzornictwie weszły do seryjnej produkcji i już docierają do rolników Europy.

Czeski producent ciągników to firma o bogatej historii, która przekroczyła już 70 lat. Mimo wielu zmian, które zaszły przez te lata, cały czas jej głównym produktem są traktory, akcesoria i części zamienne do nich. Obecnie ciągniki Zetor są wytwarzane w sześciu seriach: Utilix, Hortus, Major, Proxima, Forterra i Crystal. Wspomniane wyżej zmiany dotyczą w tej chwili przede wszystkim Majora, a docelowo mają być rozszerzone na pozostałe serie.

Jeszcze w zeszłym roku, podczas hanowerskich targów Agritechnica Zetor przedstawił nowe oblicze modeli Majora, zaś zapowiedź nowej koncepcji pojawiła się jeszcze dwa lata wcześniej. Jest to owoc współpracy z włoskim studiem projektowym Pininfarina, znanym wcześniej z projektów dla Ferrari i Alfa Romeo. Major to ciągniki uniwersalne o mocy 60-80 KM, przeznaczone do małych gospodarstw, lżejszych prac leśnych i komunalnych.

W nowej stylistyce rzuca się w oczy jeszcze więcej czerwieni, niż dotychczas. W celu uzyskania dynamicznej sylwetki zmienił się nieco układ reflektorów, a logo Zetora zostało wyeksponowane w bardziej widoczny sposób. W połowie lipca branżowe media obiegła wiadomość o wprowadzeniu nowego Majora do masowej produkcji. Następne w kolejce są serie Proxima i Forterra, które w nowym kształcie mają się pojawić w sprzedaży już w przyszłym roku.

Sam wygląd ciągników nie jest z pewnością kluczowym czynnikiem wpływającym na wybór rolnika, lecz jurorzy międzynarodowych konkursów wzornictwa, czy też po prostu konkursów dla producentów maszyn na pewno go nie pomijają. Świadczą o tym takie nagrody jak Złoty Ciągnik za Design i Red Dot. Producenci zdobywających je maszyn z pewnością nie żałują podjęcia współpracy z renomowanymi projektantami (jak np. Lamborghini i Giugiaro Design). Czy wejście na taką drogę przyniesie międzynarodowe sukcesy również Zetorowi?

Autor: Jolanta Piaseczna

Facebook Comments