Home Aktualności Ukraińskie jaja zdobywają singapurski rynek detaliczny
Ukraińskie jaja zdobywają singapurski rynek detaliczny

Ukraińskie jaja zdobywają singapurski rynek detaliczny

0
0

Singapur  skupia się na polityce zwiększania krajowego bezpieczeństwa żywności. W tym celu podejmuje strategiczne działania zdywersyfikowania źródeł żywności otwierając swój rynek dla coraz szerszej grupy  eksporterów. W grupie poszukiwanych towarów są drób i jaja. Szansę eksportową natychmiast wykorzystała Ukraina.

W szybkim tempie przebiegły starania o otwarcie singapurskiego rynku  – pod koniec 2018 roku  Ukraina uzyskała akredytację na wywóz drobiu, jaj i przetworów jajecznych na rynek azjatycki. W 2019 roku ukraińskie jaja trafiły już na półki supermarketów w Singapurze. Od czerwca tego roku około 4,6 mln jaj  zaimportowano z Ukrainy, która należy aktualnie do dziesięciu największych dostawców tego surowca, obok: Australii, Danii, Japonii, Malezji, Nowej Zelandii, Hiszpanii, Szwecji, Korei, Tajlandii i USA. W okresie ośmiu  miesięcy 2019 roku 73 proc. podaży jaj w kraju zapewniała Malezja, z lokalnych ferm pochodziło 26 proc. a  pozostała część z innych kierunków. Analitycy oceniają, że na korzyść Ukrainy działają dwa czynniki. Odległość Ukrainy zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo dostaw, gdyż Singapur obawia się uzależnienia tylko od  importerów z regionu Azji z powodu ciążącego ryzyka wystąpienia takich zjawisk jak: grypa ptaków, tajfun czy  susza. Po drugie, Ukraina pozostaje jednym z najtańszych źródeł jaj. Ocenia się, że niską cenę ukraińskich jaj wspiera fakt, że gigantyczne zasoby surowców paszowych na Ukrainie pozwalają znacznie redukować koszty  pasz. Z punktu widzenia azjatyckich importerów, istotny jest też potencjał produkcyjny Ukrainy pozwalający na  zapewnienie dużych potrzeb. Jeśli chodzi o mięso drobiowe, Singapur w 64 proc. sprowadza drób mrożony, w 36 proc. mięso świeże. Struktura największych dostawców mięsa drobiowego do Singapuru wraz z procentowym udziałem: Brazylia (46 proc.),  Malezja (37 proc.), USA (12 proc.), Argentyna (3 proc.), Dania (1 proc.). Polska również podjęła starania o  możliwość sprzedaży mięsa drobiu na rynek azjatycki. W 2018 roku  zatwierdzono wzór certyfikatu zdrowia oraz wydano  pozwolenia eksportowe dla polskich producentów drobiu. Dla jaj i przetworów negocjacje jeszcze trwają.

Źródło: https://kipdip.org.pl/

Facebook Comments