
70-lecie ciągników Valtra
Niedawno pisaliśmy o 75-leciu Zetora. Tymczasem w tym roku jubileusz obchodzi także młodsza o pięć lat Valtra. Utytułowany fiński producent, słynący z ciągników „szytych na miarę”, również zasługuje na to, by prześledzić jego historię. Zwłaszcza że jeden z jego produktów, G135, zdobył niedawno tytuł Best Utility w konkursie Ciągnik Roku.
Podobnie jak w przypadku Zetora u zarania swojej historii Valtra nie nosiła jeszcze obecnej nazwy. Jej korzenie są fińsko-szwedzkie i sięgają… 1832 r. W tym roku w szwedzkim mieście Eskilstuna powstała fabryka Munktells Mekaniska Werkstad, która produkowała maszyny przemysłowe, lokomobile, młocarnie, a nawet parowozy. Równo sto lat później połączyła się ona z fabryką silników Bolinder, tworząc przedsiębiorstwo Munktell-Bolinder. W 1950 r. firmę kupiło Volvo, które już wcześniej produkowało traktory napędzane silnikami Bolinder. Nazwa połączonego przedsiębiorstwa brzmiała odtąd BM Volvo.
Tymczasem fińska firma Valmet (Valtion Metallitehtaat – Państwowe Zakłady Metalowe), działająca wcześniej głównie w branży zbrojeniowej, zaczęła produkować również traktory w fabryce w Jyväskylä. W 1951 r. powstał pierwszy model, Valmet 15. To właśnie ten moment jest uznawany za właściwy początek, od którego upłynęło 70 lat. Valmet 15 miał moc 15 KM, a jego głównym celem było zastąpienie koni w pracach polowych i leśnych. Kolejnym modelem był Valmet 33, zaprezentowany cztery lata później. W 1958 r. Valmet rozpoczął eksport, wysyłając pierwsze partie ciągników do Brazylii i Chin.
W 1969 r. produkcja została przeniesiona do Suolahti. Dziesięć lat później doszło do połączenia Valmetu z Volvo BM, co zaowocowało nowymi seriami ciągników, początkowo pod marką Volvo BM Valmet. Na początku lat 80. powstała fabryka Valmet w Tanzanii, która działała do 1990 r. Lata 1991-1992 przyniosły trudności w związku ze spadkiem popytu na ciągniki, co zmusiło firmę do restrukturyzacji i znacznej redukcji zatrudnienia. To właśnie przemiany z tego okresu doprowadziły do rozwinięcia w przedsiębiorstwie unikatowego systemu zamówień, czyli produkcji traktorów dostosowanych do potrzeb konkretnego klienta, określanego dziś jako Valtra Unlimited.
Jednak w tym czasie jedyny północnoeuropejski producent traktorów nie nazywał się jeszcze Valtrą. W 1994 r. jego nowym właścicielem została firma Sisu, producent ciężarówek i pojazdów militarnych. Kilka lat później Sisu wykupiła firma Partek. Nowa nazwa Valtra została ogłoszona w 2001 r. podczas obchodów 50-lecia produkcji ciągników. W 2002 r. Partek stał się własnością Kone Corporation, które dwa lata później sprzedało Valtrę koncernowi AGCO, do którego należał już Massey Ferguson i Fendt.
Valtra pozostaje częścią AGCO do dziś i odnosi wiele sukcesów, zgarniając prestiżowe nagrody na targach i konkursach. Wystarczy wspomnieć, że aż pięć modeli tego producenta zdobywało tytuły Ciągnika Roku w różnych kategoriach (obecnym laureatem w kategorii Best Utility jest właśnie Valtra G 135 Versu). Jedną z ostatnich nowości jest wprowadzenie piątej generacji ciągników serii A. Valtra rozwija także usługę zdalnego monitorowania danych z pojazdów Valtra Connect. Zostanie ona rozszerzona o możliwość automatycznego powiadamiania serwisu o usterce lub zużyciu jakiejś części.
A co z jubileuszem? Z okazji okrągłej rocznicy Valtra przygotowała specjalną, limitowaną edycję Red. Jest to dokładnie 70 traktorów z serii T wykończonych w okolicznościowej stylistyce. Mają one charakterystyczny, głęboki odcień czerwieni metalik, logo 70yrs, a także elementy czerwieni wewnątrz kabiny, gdyż taki właśnie kolor miał Valmet 15. Dopełnieniem całości są czarne felgi, przyciemniane szyby i skórzany fotel. Za każdy sprzedany model z tej serii Valtra przeznaczy 500 euro na cele charytatywne.
Autor : Jolanta Piaseczna