Home Artykuły Ciągnik Roku 2021
Ciągnik Roku 2021

Ciągnik Roku 2021

0
0

W mijającym roku nic nie było takie, jak wcześniej. Wprawdzie pandemia zachwiała praktycznie wszystkimi sferami życia, ale pokazała też, że wiele rzeczy można z powodzeniem zrobić przez internet. Choć liczne targi rolnicze musiały zostać odwołane, konkurs o tytuł Ciągnika Roku 2021 od początku do końca odbył się online.

Pierwotnie rozstrzygnięcie konkursu miało być powiązane z targami EIMA w Bolonii, które w normalnym trybie odbyłyby się w listopadzie, zostały jednak przeniesione na luty, a potem aż na październik 2021 r. W związku z tym organizatorzy Ciągnika Roku ogłosili wyniki już 18 grudnia. Spośród 18 finalistów wyłoniono zwycięzców w 4 kategoriach: Ciągnik Roku (Tractor of the Year), Najlepszy Ciągnik Użytkowy (Best Utility), Najlepszy Ciągnik Specjalistyczny (Best of Specialized) i Zrównoważony Ciągnik Roku (Sustainable Tractor of the Year).

Ciągnik Roku – Massey Ferguson 8S.265

Zdobywca głównej nagrody to reprezentant nowej, zaprezentowanej latem serii 8S składającej się z 4 modeli w stylu neo-retro. Jej założeniem było połączenie prostoty, komfortu i nowoczesności. 8S.265 jest napędzany sześciocylindrowym silnikiem AGCO Power o pojemności 7,4 l, spełniającym normę emisji spalin Stage V. Moc maksymalna tego modelu wynosi 265 KM, na co wskazuje jego oznaczenie. Do wyboru są dwie nowe skrzynie biegów: dwusprzęgłowa Dyna E-Power oraz Dyna-7 semi powershift, a w przyszłości ma dołączyć do nich trzecia – bezstopniowa Dyna-VT.

Traktory te wyróżniają się także wyjątkowo cichą kabiną. Udało się to osiągnąć dzięki całkowitej izolacji kabiny od silnika. W zastosowanej konstrukcji „Protect-U” kabinę i silnik rozdziela 24-centymetrowa szczelina, co znacznie ogranicza hałas, wibracje i wzrost temperatury w kabinie. Sama zaś szczelina służy przy okazji do zasysania powietrza, co odciąża główny filtr. Nowością w kabinie jest także podłokietnik Control Center i cyfrowy wyświetlacz MF vDisplay.

Najlepszy Ciągnik Użytkowy – Valtra G135

Fiński traktor również należy do nowej serii G, która została niedawno wprowadzona na miejsce N. Jest to seria kompaktowych ciągników o mocy od 105 do 135 KM, które mają zapewnić komfort i wszechstronność pracy. Nagrodzony model ma największą moc z całej serii. Jest wyposażony w silnik AGCO Power o pojemności 4,4 l spełniający normę emisji spalin Stage V oraz nową przekładnię 24/24, która dzięki automatycznym funkcjom jest prawie tak wygodna, jak bezstopniowa. Nowe są także niektóre elementy kabiny, choć jej konstrukcja pozostała bez zmian. Masa ciągnika wynosi 5140 kg, a dopuszczalna masa całkowita – aż 9,5 tony. Przy promieniu skrętu 4,46 m traktor jest także bardzo zwrotny. Wszystkie modele serii G występują, podobnie jak inne serie, w trzech wariantach wyposażenia: HiTech, Active i Versu.

Najlepszy Ciągnik Specjalistyczny – Fendt V Vario 211

Ten ciągnik należy do serii 200 FVP Vario przeznaczonej do sadów i winnic. Jest największy spośród pięciu modeli. Jego szerokość zewnętrzna wynosi 1,68 m. Posiada trzycylindrowy silnik AGCO Power o pojemności 3,3 l i mocy maksymalnej 124 KM, spełniający normę emisji spalin Stage V. Vario 211 wyróżnia się przekładnią bezstopniową, koncepcją dodatkowej mocy Dynamic Performance oraz wielofunkcyjnym pulpitem i terminalem w systemie FendtOne. Ma trzy warianty wyposażenia: Power, Profi i Profi+.

Zrównoważony Ciągnik Roku – Claas Axion 960 CEMOS

Ten ciągnik o mocy maksymalnej 445 KM został doceniony przede wszystkim za system CEMOS. Krótko mówiąc, jest to system inteligentnego dostosowania ustawień ciągnika do warunków pracy. Działa on zarówno na poszczególne części traktora, jak i na współpracujące z nim maszyny, np. sugeruje właściwy dobór balastu, regulację ciśnienia w oponach lub prędkość jazdy.

We wrześniu Niemieckie Towarzystwo Rolnicze przeprowadziło testy traktorów, porównując różne parametry podczas prac uprawowych z kultywatorem z użyciem CEMOS oraz bez niego. Przejazdy testowe odbywały się w warunkach uprawy płytkiej lub głębokiej na różnych typach gleby. Po opracowaniu wyników okazało się, że zastosowanie CEMOS umożliwia oszczędność paliwa nawet do 16,8%, a zarazem zwiększenie wydajności powierzchniowej nawet o 16,3% – a co za tym idzie, skrócenie czasu pracy rolnika oraz mniejszą emisję dwutlenku węgla. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że przez 3000 godzin pracy można zaoszczędzić nawet 25 tys. litrów oleju napędowego.

Obecnie CEMOS jest dostępny w seriach Arion 500 CMATIC, Arion 600 CMATIC, Axion 800 CMATIC i Axion 900 CMATIC. W planach jest rozszerzenie systemu o dalsze obszary działania.

Zdjęcie pochodzi z oficjalnych materiałów prasowych Fendta

Autor: Jolanta Piaseczna

Facebook Comments