Home Artykuły Czym kierują się Klienci wybierając produkty ekologiczne?
Czym kierują się Klienci wybierając produkty ekologiczne?

Czym kierują się Klienci wybierając produkty ekologiczne?

0
0

Przyglądając się dzisiejszemu rynkowi nie sposób nie zauważyć, że popyt na produkty ekologiczne choć powoli, to systematycznie wzrasta. Choć Polska od jakiegoś czasu rozwija rynek produktów ekologicznych, producenci tego typu wyrobów cały czas poznają potrzeby Klientów i uczą się, jak je zaspokoić. A jeśli o Klientach mowa — czym kierują się wybierając określony ekologiczny asortyment?

Wielu rolników zanim zacznie produkować żywność ekologiczną, bardzo długo zadaje sobie pytanie: po co ja mam to robić? Kto to kupi? Okazuje się jednak, że są osoby, którym zależy na zdrowej żywności, którą można kupić bezpośrednio od rolnika, pomijając pośredników. Warto mieć bowiem na uwadze, że choć to od rolnika zależy dalszy proces produkcyjny żywności, jego udział w tworzeniu ostatecznych cen produktów ciągle spada. Obecnie wynosi około 15%, jednak nie jest wykluczone, że może jeszcze spać. Jednocześnie trzeba przyznać, że coraz większej liczbie Klientów zależy na bezpośredniej sprzedaży bezpośredniej. Chcąc zatem rozpocząć tego typu przedsięwzięcie, warto zastanowić się nad tym, czym kierują się potencjalni Klienci, którym zależy na kupnie produktów ekologicznych? Mając taką wiedzę, rolnik może rozpocząć negocjacje cenowe, które pozwolą mu nie tylko sprzedać żywność ekologiczną bez pośredników, ale także ustalić odpowiednią cenę.

Produkty ekologiczne — na jakie aspekty zwracają uwagę potencjalni kupujący?

Aby rolnik mógł skutecznie oferować i zbyć swoje produkty, musi najpierw poznać preferencje potencjalnych Klientów. Tutaj ciekawe mogą okazać się badania, jakie przeprowadzono wśród respondentów z całego świata (źródło: Marketing of Organic Products: Critical Success Factors, G. Herman, 2010r.). Dały one pełen obraz powodów, jakimi kierują się osoby podczas kupna produktów ekologicznych.

Dla wielu osób wyniki mogą być zaskakujące. Okazuje się bowiem, że w Europie, zupełnie inaczej niż na innych kontynentach, dużą wagę przykłada się do preferencji środowiskowych. Dla ponad 31% badanych osób najważniejszą sprawą są warunki, w jakich hoduje się zwierzęta, a także dbałość o środowisko naturalne. W tym miejscu można śmiało powiedzieć, że świadomość ekologiczna Europejczyków ciągle wzrasta. Wspomniane informacje są istotne dla producentów, którzy promując swoje wyroby powinni podkreślać, że ich wyroby zostały wyprodukowane z całkowitym poszanowaniem środowiska naturalnego.

Obawy Klientów dotyczące produktów ekologicznych

Skoro wiadomo już na co kładą nacisk Europejczycy, warto, aby rolnicy trudniący się ekologiczną hodowlą i uprawą roślin, poznali także obawy potencjalnych Klientów. Wiedząc, czego boją się kupujący, rolnicy mogą odpowiednio zaplanować działania marketingowe i jednocześnie zmniejszyć ich strach przed nabyciem produktów ekologicznych.

We wspomnianym wyżej badaniu respondentów zapytano także o to, dlaczego nie kupują ekologicznych wyrobów. Okazało się, że prawie 40% ankietowanych odpowiedziało, że tego typu żywność jest zwyczajnie za droga.

Drugim powodem, który podało aż 17% respondentów jest brak wiary w to, że kupowane produkty są naprawdę ekologiczne. Mając tę wiedzę rolnicy powinni zrobić wszystko, aby zminimalizować obawy potencjalnych Klientów. Dlatego też tak istotna jest odpowiednia edukacja i promocja działań. Producenci żywności ekologicznej powinni nie tylko pokazywać sposoby wytwarzania produktów, ale także zbudować nić porozumienia ze swoimi Klientami. Zaufanie bowiem to podstawa obopólnych korzyści.

Autor: Aneta Wojtczak

Facebook Comments