Home Artykuły Dlaczego filtr cząstek stałych jest potrzebny?
Dlaczego filtr cząstek stałych jest potrzebny?

Dlaczego filtr cząstek stałych jest potrzebny?

0
0

Dlaczego filtr cząstek stałych jest potrzebny? Zanim odpowiemy na to pytanie, przypomnijmy, co to jest DPF. W niniejszym artykule podpowiemy także, jak należy dbać o filtr cząstek stałych.

  1. Co to jest filtr DPF?
  2. Dlaczego filtr cząstek stałych jest tak ważny?
  3. Jak dbać o filtr DPF?
  4. Dlaczego filtr cząstek stałych się zapycha?

Czym jest filtr DPF? Jak działa? Czy każdy pojazd musi go mieć? Dlaczego właściwie filtr cząstek stałych jest taki ważny? Czy należy o niego dbać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dzisiejszym wpisie. Jeśli jesteś zainteresowany tematem, zapraszamy do lektury już teraz!

Co to jest filtr DPF?

Filtr DPF to inaczej filtr cząstek stałych, który w silnikach wysokoprężnych znajduje się w części układu wydechowego. Podczas jazdy i tym samym pracy silnika, spaliny przenikają przez ściany filtra. Szkodliwe cząstki stałe filtr przechwycą i zapobiega ich wydostaniem się na zewnątrz poprzez wydechową rurę. Zatem cząstki te odkładają się w DPF.

Z tego względu, że filtry cząstek stałych są stosunkowo czymś nowym, producenci nie rozwiązali jeszcze najważniejszego problemu. Mowa tu o zapychaniu się filtra i konieczności jego czyszczenia lub wymieniania na nowy. Na szczęście na rynku są dostępne już takie rozwiązania, w których sadza wypala się sama. I w takim przypadku nie musimy udać się do mechanika czy serwisu, by przeczyścić zapchany filtr. Wystarczy krótka przejażdżka na wysokich obrotach poza miastem.

Koszt nowego filtru DPF jest zwykle bardzo wysoki. Na szczęście w większości przypadków stary, zapchany filtr da się zregenerować, co jest dużo tańszą alternatywą. Jeśli jednak jesteś zmuszony do kupienia nowej części, sprawdź w pierwszej kolejności dostępne rozwiązania w Internecie. Nierzadko części motoryzacyjne, pobodnie jak opony Pirelli i elementy innych, równie popularnych i często drogich marek, można znaleźć w dużo niższych cenach online.

Dlaczego filtr cząstek stałych jest tak ważny?

Każde auto typu diesel dziś musi mieć filtr cząstek stałych. Dlaczego? Ponieważ zmniejsza ilość wydzielanych szkodliwych dla naszego zdrowia i środowiska cząsteczek. Dzięki temu powstaje także wokół mniej smogu. W przypadku naszego zdrowia ma to duże znaczenie, ponieważ cząsteczki te nie mają problemu, by przenikać do naszego układu krwionośnego, oddechowego i tym samym przyczyniać się do pojawiania się w organizmie nowotworów.

Aby dopasować pojazd do aktualnie obowiązujących norm emisji spalin, producenci zaczęli montować w swoich samochodach właśnie tytułowe filtry cząstek stałych. I chociaż pierwotnie normy te dotyczyły przede wszystkim diesli, dziś stosować się do nich muszą także pojazdy z silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem.

Jak dbać o filtr DPF?

O filtr należy dbać. Wielu klientów uważa, że jest to spowodowane przede wszystkim dużymi cenami dostępnych na rynku rozwiązań. Nowy filtr cząstek stałych to z reguły koszt kilku tysięcy złotych.
Jak zatem dbać o filtr DPF? Na przykład w sytuacji, gdy korzystamy z samochodu jedynie do jazdy po mieście, warto wybrać się do około 500 – 1000 km na dłuższą trasę. Wystarczy nawet piętnastominutowa jazda z obrotami rzędu ok. 3 tysięcy na minutę. Dotyczy to przede wszystkim samochodów typu diesel, które projektuje się z myślą o dużo większych przebiegach. Mowa tu oczywiście o dłuższych trasach, jeździe po autostradzie oraz drogach ekspresowych. Z tego właśnie powodu powinniśmy od czasu do czasu przejechać się na dłuższą przejażdżkę – jeśli faktycznie głównie poruszamy się autem po mieście. Dzięki temu doprowadzimy do pasywnej regeneracji, czyli automatycznego oczyszczenia filtra cząstek stałych, pracującym w naszym samochodzie.

Dlaczego filtr cząstek stałych się zapycha?

Przyczyn zapchanego filtra cząstek stałych jest wiele. Samo jego zapychanie się jest z reguły czymś naturalnym i wynika z zasady jego działania. Jak wspominaliśmy, w filtrze cząstek stałych gromadzą się – jak sama nazwa wskazuje – cząstki stałe, wychwytywane przez ten mechanizm ze spalin. Z reguły komputer pokładowy inicjuje proces wypalania wspomnianych cząsteczek, jeśli jest ich już za dużo. I o ile zanieczyszczenia oraz sadza zostają skutecznie wypalone, o tyle problemem zwykle jest popiół, który filtr nie wydala. To właśnie za duża ilość tego popiołu zapycha filtr cząstek stałych. Jest to problem, któremu żaden kierowca nie może skutecznie zapobiec. W takiej sytuacji może czekać nas wymiana filtra lub jego regeneracja, która jest tańszą, ale nie zawsze możliwą alternatywą. Kierowcy samochodów z silnikiem diesel mają możliwość nieco odwlec moment, w którym filtr zapcha się całkowicie. Wystarczy stosować niskopopiołowe oleje silnikowe.

Inne przyczyny zatkanego filtra DPF wiążą się już głównie z awarią lub niepoprawną pracą całego układu. W takiej sytuacji filtr zapcha nam się znacznie szybciej. Przy niewłaściwie działającym układem czy przez awarię może spaść także moc silnika. Niezależnie czy chodzi o auta z silnikami diesla, należy więc zwracać uwagę na to, czy filtr montowany jest prawidłowo, tankuje się odpowiednie paliwo, a wtryskiwacze i inne elementy są sprawne. To sprawi, że samochód będzie działał bezproblemowo, a silnik posłuży przez dłuższy czas. Więcej informacji na temat diesel particulate filter oraz tego, jak zbudowany jest układ dolotowy możesz znaleźć w innych naszych artykułach. Pamiętaj również, aby kontrolować filtr powietrza, bo na porowatych ściankach mogą osadzać się zanieczyszczenia.

Facebook Comments Box