Home Artykuły Nowości maszynowe jesieni: ciągniki
Nowości maszynowe jesieni: ciągniki

Nowości maszynowe jesieni: ciągniki

0
0

Ostatnie miesiące przyniosły trochę dobrych wiadomości od producentów traktorów. Poniżej przedstawiamy krótki przegląd nowości.

U Fendta znajdzie się równocześnie coś małego i coś dużego: nowe serie 200 Vario i 1100 MT Vario. Ta pierwsza składa się z 5 modeli o mocy maksymalnej od 79 do 124 KM. Wszystkie są napędzane trzycylindrowymi silnikami AGCO Power spełniającymi normę emisji spalin Stage V. Rozwiązania zastosowane w tym celu to  katalizator utleniający, filtr cząstek stałych i selektywna redukcja katalityczna. W modelu 211 działa system DynamicPerformance zwiększający moc o 10 KM w razie zapotrzebowania, niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy. Stylistyka kabiny została upodobniona do serii 900 i 1000. Kabina, choć nadal mała, jest nieco wyższa. Wprowadzono w niej nowy panel sterowania z wielofunkcyjnym dżojstikiem, dźwignią krzyżową i terminalem dotykowym FendtOne, a deska rozdzielcza jest w pełni cyfrowa. Dźwignia krzyżowa może służyć np. do sterowania ładowaczem czołowym.

Na drugim biegunie jest seria 1100 MT Vario, która składa się z ciągników gąsienicowych o dużej mocy – od 457 do 598 KM. Czyni to Fendta liderem rynku takich maszyn – traktorów gąsienicowych z przekładnią bezstopniową, gdyż żaden inny producent nie oferuje modeli o wyższej mocy. Oczywiście nie jest to jedyna zaleta tej serii. Układ napędowy VarioDrive jest oparty na działaniu dwóch niezależnie działających silników hydraulicznych do osobnego przekazywania napędu na przód i tył. Towarzyszy mu koncepcja niskich prędkości obrotowych, dzięki którym zużywa się mniej paliwa, oraz chłodzenie silnika wentylatorem hydraulicznym. Same zaś silniki to sześciocylindrowe produkty MAN spełniające normę emisji spalin Stage V. Modele 1100 MT Vario dysponują także zawieszeniem SmartRide+, wysokowydajnym układem hydrauliczny z dwoma opcjonalnymi pompami Load Sensing, obrotowym podnośnikiem tylnym, systemem prowadzenia po właściwym pasie VarioGuide i oczywiście wielofunkcyjnym podłokietnikiem Fendt.

Tymczasem w asortymencie New Holland przybył ostatnio tylko jeden model, za to nie byle jaki. Seria T6 powiększyła się o nowy ciągnik T6.160 Dynamic Command. Producent podkreśla, że jest to jedyny na rynku kompaktowy traktor z sześciocylindrowym silnikiem o mocy poniżej 140 KM (jego moc wynosi 135 KM). Jego cechą charakterystyczną jest przekładnia Dynamic Command – dwusprzęgłowa przekładnia z inteligentnym przełączaniem zakresów, o 8 biegach i 3 zakresach, co daje po 24 przełożenia do przodu i tyłu. Poza tym T6.160 może się pochwalić wielofunkcyjnym podłokietnikiem SideWinderTM II i systemem regulacji prędkości jazdy GSM II, który umożliwia automatyczne utrzymywanie stałej prędkości, a zarazem oszczędność paliwa.

Wróćmy do ciągników dużej mocy. Deutz-Fahr zaprezentował nową maszynę do zadań specjalnych: model 8280 TTV. Jest on napędzany sześciocylindrowym silnikiem Deutz o mocy maksymalnej 278 KM, spełniającym normę emisji spalin Stage V. Silnik jest wyposażony w dwie turbosprężarki i układ wtryskowy CommonRail z ciśnieniem maksymalnym 2000 bar. Nowością jest także przekładnia SDF T7780 – dwuzakresowa, modułowa przekładnia bezstopniowa, zestrojona ze sprzęgłami i układem hydrostatycznym. Takie wyposażenie sprawia, że ciągnik szybko reaguje na zmiany obciążenia i ma dużą dynamikę. Co ciekawe, jego maksymalna prędkość to aż 60 km/h. Jednak nawet przy takiej prędkości jazda będzie komfortowa: izolacja kabiny sprawia, że hałas i wibracje nie będą już przeszkadzać. 8280 TTV jest ponadto wyposażony w liczne rozwiązania Connected Farming Systems, w tym Isobus, Agrirouter czy SDF Fleet Management.

Autor: Jolanta Piaseczna

Facebook Comments