Home Artykuły Polskie owoce jagodowe przebijają się w kraju z nowymi markami

Polskie owoce jagodowe przebijają się w kraju z nowymi markami

0
0

 Autor: Tomasz Kodłubański

 

Polskie owoce jagodowe mają już dobrą markę nie tylko wśród naszych klientów marketów, rynków miejskich czy sklepów osiedlowych.

Jedną z najdynamiczniej rozwijających się polskich firm produkujących i eksportujących borówkę amerykańską jest grupa producencka Polskie Jagody z woj. Lubelskiego. Grupa powstała 5 lat temu, a rok później uzyskała decyzję w sprawie wstępnego uznania

W skład Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody” wchodzą plantacje o łącznym obszarze 180 ha zagospodarowane przez pięciu plantatorów, z czego jeden z nich dysponuje uprawami o powierzchni ponad 100 ha. Uprawy zlokalizowane są na terenach czystych ekologicznie, położonych w sąsiedztwie Roztoczańskiego Parku Narodowego. Borówki i czarne porzeczki grupy rosną nad brzegami Tanwi – jednej z najczystszych rzek w Polsce.

Plantatorzy grupy Polskie Jagody uprawiają borówki już od 40 lat. Grupa stale współpracuje z ośrodkami naukowymi w kraju i za granicą, a także wymieniają doświadczenia z kolegami plantatorami z USA, Niemiec, Holandii, Wielkiej Brytanii i RPA.

W planach jest rozszerzenie oferty firmy o kolejne owoce miękkie. Niedawno jeden z naszych członków rozpoczął uprawę truskawek, ale myślimy także o wprowadzeniu do uprawy innych owoców jagodowych – mówi Dominika Kozarzewska, Prezes Zarządu grupy.

Szybki rozwój uprawy borówki amerykańskiej i innych owoców miękkich na Lubelszczyźnie jest możliwy dzięki temu, że plantatorzy mogą uprawiać ten owoc na dużych obszarach ziemi o dobrej jakości. Nie bez znaczenia są również czyste środowisko oraz sprzyjający klimat.

– Owoce uprawiane w “Polskich Jagodach” są wysyłane głównie na eksport do Europy Zachodniej, ale ta tendencja się powoli odwraca gdyż Polacy jedzą coraz więcej borówki. Chcemy zwiększyć nakłady na krajowy marketing i promocję. Bardzo ważny jest fakt, iż borówki uprawiane przez naszych plantatorów pochodzą z terenów nieskażonych – dodaje D. Kozarzewska.

W połowie 2012 r. grupa Polskie Jagody uruchomiła – dzięki funduszom unijnym – sortownię owoców o powierzchni ponad 2000 mkw.

Ta nowa hala jest wyposażony w 8 komór chłodniczych z możliwością podłączenia kontrolowanej atmosfery oraz linie pakujące dedykowane borówkom amerykańskim. Firma planuje dalsze inwestycje. W założeniach jest powiększenie obiektu o sortownię dla innych owoców miękkich, które grupa chcą dołączyć do oferty w najbliższych latach.

W zeszłym roku Grupa “Polskie Jagody” rozszerzyła działalność o rynek polski, wprowadzając nową markę “BeFruit”. 

Ta nowa marka ma wpłynąć na rozwój konsumpcji borówki w Polsce.

Najpoważniejszym zadaniem dla producentów owoców jagodowych jest wypromowanie ‘naszej’ marki jagodowej znanej nie tylko w kraju ale także za granicą. Do tej pory ta sztuka nie udała się właściwie żadnej gałęzi naszej produkcji rolnej. Nie mamy rozpoznawalnej marki owocowo-warzywnej za granicą. To być albo nie być polskich owoców, w tym jagodowych oraz warzyw i przetworów na rynkach zagranicznych – wyjaśnia Kozarzwska.

Bardzo istotny jest wzrost konsumpcji tych owoców, gdyż sprzedaż ich do przetwórstwa jest często nieopłacalna. Tak było np. w zeszłym roku ze zbytem porzeczek, skupy proponowały ceny znacznie poniżej kosztów produkcji. Dopiero wysokiej jakości produkt, ładnie zapakowany daje oczekiwane korzyści rolnikowi – przekonuje Prezes grupy.

Gama produktów obejmuje „borówki XXL” – bardzo duże owoce odmiany Chandler, borówki standardowe oraz „borówki koktajlowe” – najmniejsze i bardzo słodkie, doskonałe do ciast i deserów. Pod marką „BeFruit” oferowany jest także świeżo tłoczony, pasteryzowany sok z borówek, nie zwierający żadnych dodatków. Nowoczesny design etykiety nawiązuje do owoców jako źródła pozytywnej energii. Nazwa i charakter nowej marki mają za zadanie kreować modę na jedzenie owoców i zachęcać do włączenia borówek do codziennego jadłospisu.

Facebook Comments Box

LEAVE YOUR COMMENT