Home Artykuły Przygotuj kombajn do intensywnej pracy
Przygotuj kombajn do intensywnej pracy

Przygotuj kombajn do intensywnej pracy

0
0

Żniwa to zaledwie kilka tygodni w roku, podczas których trzeba szybko i sprawnie zebrać wszystkie plony. W tym czasie niezwykle istotne jest tempo prac, które dodatkowo przyspieszać może pogoda. Dlatego też kombajn w pole musi wyjechać w pełni sprawny, gdyż każda godzina spędzona na naprawie ewentualnych usterek to spory przestój, a co za tym idzie – straty.

O tym, w jakim stanie znajduje się kombajn przed żniwami, w dużym stopniu decyduje sposób przygotowania go do zimy. Jeśli po zakończonych poprzednich żniwach został dobrze oczyszczony, zakonserwowany i zabezpieczony przed zniszczeniami, są większe szanse, że przed sezonem będzie przy nim mniej pracy. Przed żniwami szczególnie trzeba przyjrzeć się nadmiernie zużytym częściom, takim jak palce naganiacza, śruby, pasy, łańcuchy, instalacja hydrauliczna oraz elektryczna. To, co się da, należy naprawić, natomiast zbyt zużyte części trzeba wymienić na nowe. Dzięki temu unikniemy przykrych niespodzianek na polu. Jeśli któraś z tych części odmówi posłuszeństwa podczas prac żniwnych, wiąże się to z zastojem i sporymi stratami czasu i finansów. Dokładnego przeglądu wymaga więc zespół omłotowy, zespół żniwny, zespół czyszczący oraz silnik kombajnu.

Zespół omłotowy – sprawdź stan techniczny bębna

Bęben omłotowy, układ napędowy, elementy zawieszenia oraz klepisko – te elementy zasługują na szczególną uwagę. Jeżeli cepy są widocznie uszkodzone lub mają mocno wytarte karby, trzeba wymienić je na nowe. Po ich wymianie trzeba dobrze wyważyć bęben młócący, gdyż źle wyważony powoduje zbyt szybkie zużywanie łożysk wału i kolejne usterki. Kolejnym krokiem jest przejrzenie prętów klepiska i wyprostowanie tych, które są zbyt wygięte. Na zakończenie trzeba wypoziomować klepisko tak, by współgrało z bębnem młócącym.

Zespół żniwny – sprawne palce i układ napędzający

W zespole żniwnym na wstępie należy przejrzeć palce – czy są kompletne i proste. Braki trzeba uzupełnić, a zbyt wykrzywione palce koniecznie trzeba wyprostować. Kolejnym krokiem jest przejrzenie układu napędzającego i tulei przegubów. Gdy są one zbyt zużyte powodują nadmierny hałas oraz niewłaściwe nagarnianie zboża. Na uwagę zasługuje również zespół tnący – nożyki stępione i zużyte trzeba wymienić na nowe.

Zespół czyszczący – nie może być zapchany

W zespole czyszczącym zwykle problemem jest zalepianie poszczególnych elementów przez nadmiar zboża. Przegląd zaczynamy od dołu i sprawdzamy drożność podłogi – jeśli jest ona zapchana, zboże przemieszcza się po niej wolniej, a jego czyszczenie staje się niedokładne. Dokładnego czyszczenia wymaga też powierzchnia robocza sit – sito górne powinno być nieco bardziej otwarte niż sito dolne, a poziom otwarcia warto wyregulować tuż przed wyjazdem w pole w zależności od tego, jak wilgotne będzie zboże przeznaczone do skoszenia.

Silnik – smarowanie i chłodzenie

Prawidłową pracę silnika warunkuje przede wszystkim sprawna, oczyszczona z zabrudzeń chłodnica oraz dokładne nasmarowanie wszystkich ruchomych elementów silnika. Przed sezonem warto wymienić filtr paliwowy i olejowy oraz dokładnie oczyścić wszystkie elementy silnika. Nawet drobne zabrudzenia mogą bowiem podczas intensywnej pracy na polu powodować podwyższeni temperatury w obrębie silnika, co grozi pożarem.

Autor: Anna Banaszkiewicz-Celińska

 

 

Facebook Comments