Home Artykuły Wóz paszowy samojezdny to kluczowa maszyna dla hodowcy
Wóz paszowy samojezdny to kluczowa maszyna dla hodowcy

Wóz paszowy samojezdny to kluczowa maszyna dla hodowcy

0
0

Strategiczną cechą dobrze przygotowanej paszy jest to, iż jest ona dokładnie wymieszana i zwierzęta zjadają ją w odpowiednich proporcjach. Tego typu technologia skarmiania zwierząt wymaga jednak odpowiedniego zaplecza technicznego do przygotowania i zadawania pasz. Pierwszym etapem jest właściwe pobranie kiszonki z silosu i przetransportowanie jej do miejsca mieszania z innymi pobranymi składnikami.

Autor: Tomasz Kodłubański
Kolejnym etapem jest dokładne wymieszanie wszystkich składników oraz dostarczenie ich do miejsca skarmiania zwierząt (czyli zazwyczaj obory) i podanie na stół paszowy lub do żłobów w budynku inwentarskim. W zależności od tego jakich urządzeń będziemy używać, wymienione etapy pracy mogą inaczej wyglądać i mieć różny przebieg.
I w tym miejscu pojawia się kwestia rozwiązania technicznego – czyli jakie urządzenie można zastosować. Jednym z najbardziej rozpowszechnionych i spopularyzowanych sposobów jest zastosowanie tzw. wozu paszowego. W tym urządzeniu ma miejsce dokładnie ujednorodnienie wszystkich pobranych składników paszy i następnie przetransportowanie jej do miejsca skarmiania.

Obecnie rynek oferuje bardzo bogaty asortyment i wybór najróżniejszych rozwiązań typów oraz modeli wozów paszowych. Wozy paszowe samobieżne – czyli takie, które posiadają własną jednostkę zasilającą (silnik spalinowy) i możliwość niezależnej pracy od ciągników rolniczych, mają tę przewagę nad przyczepianymi urządzeniami, że w szczycie nawarstwienia prac rolniczych (m.in. podczas żniw, transport) nie wymagają odrywania ciągników rolniczych od innych prac gospodarskich – a to odgrywa istotną rolę. Są to maszyny wielofunkcyjne i zaprojektowane w celu ułatwienia pracy rolnikowi, zwiększenia jego wydajności pracy, ale też dając większy komfort wykonywania całego zabiegu karmienia zwierząt.
– Maszyny te cechuje również wysoka uniwersalność – mówi producent mleka Emil Latowski producent mleka z woj. Łódzkiego.
Trzeba też wiedzieć, że samobieżne wozy paszowe są wyposażone w urządzenia pozwalające na samodzielny załadunek kiszonki z pryzmy czy silosu i nie wymagają osoby do pomocy. Frezoładowarka – bo tak fachowo określa się ten element konstrukcyjny wozu paszowego – bez problemu, płynnie, samodzielnie pobiera i ładuje różnego rodzaju komponenty paszowe (bele siana, słomy, sianokiszonki, pasze treściwe, okopowe, kiszonki z silosu itp. Kierując je najpierw do przenośnika a potem docelowo do głównego zbiornika.
– Takie cechy spełniają wozy paszowe RMH cechują się bardzo stabilną, mocną konstrukcją, należą do wozów o najdłuższym okresie użytkowania na świecie – dodaje rolnik. Są bezkonkurencyjne jeśli chodzi o pracę w trudnych warunkach, przez wiele godzin dziennie. Mocną stroną RMH jest perfekcyjny TMR osiągany dzięki bardzo dobrej pracy frezu, który przy cięciu i ładowaniu nie niszczy jego struktury. Także perfekcyjne mieszanie dające odpowiednio spulchniony, napowietrzony pokarm, który służy procesom trawiennym przekładającym się na energię niezbędną krowie do produkcji mleka.

System frezowania jest opatentowany przez RMH. Wozy paszowe RMH dzięki bardzo dobrej konstrukcji zawieszenia są w stanie obsłużyć wiele gospodarstw dziennie, pokonując różne odległości między nimi. Produkuje i rozdaje TMR w poszczególnych gospodarstwach dzięki indywidualnie przygotowanym recepturom, wspomagając operatora nowoczesnym oprogramowaniem.
Zakres oferty wozów paszowych obejmuje bardzo szeroką gamę urządzeń, z której każdy potencjalny użytkownik może wybrać coś dla siebie.
– System mieszania, który jako jedyny potrafi dokładnie rozdrobnić słomę, z czym mają problem wozy z pionowym ślimakiem. Pracujący na co dzień, samojezdny wóz paszowy RMH VSL 14 o pojemności zbiornika 14 m3 może przygotować paszę dla sporej grupy – mówi Latowski.
Najważniejszymi jego cechami są dokładność i szybkość przygotowywania pasz.
– Czas mieszania 4500 kg paszy wynosi 5 min. Bardzo szybki jest również wyładunek paszy w korytarzu obory i wynosi on 1500 kg/min. Głównym mieszadłem jest trójramienny heder, który obraca się z prędkością 5 obr/min. Do jego komory wsypuje się komponenty o drobnej strukturze. Główny heder mieszający jest wspomagany przez dwa poziome ślimaki położone jeden nad drugim, które obracając się w przeciwnych kierunkach podają paszę wzdłuż wozu pod heder – wylicza zalety wozu rolnik.
Taka konstrukcja pozwala na dużą szybkość i dokładność mieszania składników oraz zapewnia paszy optymalną strukturę. Na górnym ślimaku zamontowane są noże tnące w kształcie litery V, docinające długie kawałki paszy.

 

Facebook Comments Box